Foto Pablo Marin-Reyes
Foto: Markus Christoph

Pablo Marin-Reyes

Caminata Nocturna
programmtext
1. The concept of the work in general is eclectic yet filled with hidden messages and symbolism. A clear message that, if we do not take care of our nature, we will soon have to leave this beautiful place forever. Plot: The musicians represent the group of survivors who await the arrival of the spaceship “Aniara”, to be rescued and departed before the Earth explodes. They interact through music while one of them melancholically persists in writing about what has happened and searching the press for the reason behind the imminent and catastrophic fate. Futuristic yet melancholic sounds set the stage for the climatic peak and the inevitable departure from Earth.

2. The concept behind the piece is inspired by the night atmosphere, the noises of nature, the calm, the shadows, the colors, the spaces and the moonlight. It’s also an analogy with the internal world of each human being: the ideas, thoughts, feelings, problems and internal dilemmas. The Night as an element of quietness, ideal for meditating and symbol of transition, change or transmutation; the Silence as an inherent element of the Night; the Moon as the Old-Ancient-Spirit, the (grand)Mother, the life-giving godess. The Moon is connected with the last element, the Water, as givers of life. For ancient Mayas, Water is recognized as a living system, it means life. In the ceremony, Water is an ever-present power and for this reason it seeks to correlate human consciousness with the consciousness of Water Creature-Universe. In that sense, the protagonist goes on a journey on a nocturnal walk, where the quiet atmosphere helps him in order to connect with his internal spirit and find clarity and purification. Throughout the movements, he interacts with his internal thoughts and with his surroundings and finally he arrives to the place of calmness and clarity (4th movement), purifying his thoughts and reconnecting with nature. The piano represents the world of ideas and the singer the external world. The interaction, confrontation and juxtaposition of both releases a catharsis, a beautiful dilemma, where chaos seeks the balance and sounds seek silence.
vita
Juan Pablo Marín-Reyes wurde 1992 in Guatemala geboren und begann sein Posaunenstudium im Alter von 15 Jahren am Nationalen Konservatorium „Germán Alcántara“ in Guatemala-Stadt.

Er schloss sein Bachelorstudium bei M. M. Martin Bonilla an der Universität von Costa Rica (UCR) ab. Derzeit lebt er in Wien und hat das Masterstudium an der Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien abgeschlossen.

Kurz nach seiner Ankunft in Europa wandte sich Marin-Reyes der zeitgenössischen Musik zu und gab 2021 sein Debüt beim Klangforum Wien. In dieser Zeit wurde er durch Uraufführungen zusammen mit der Neuen Oper Wien, Zeitfluss (Graz), Ensemble des XXI. Jahrhunderts und dem Klangforum Wien. Im Jahr 2021 wurde Marin-Reyes als junger Künstler für die international renommierte österreichische Blechblasinstrumentenfirma Schagerl Instruments an Bord geholt.

Als Komponist zeichnen sich Marin-Reyes Kompositionen dadurch aus, dass er Grenzen überschreitet und das Experimentieren als einen Weg betrachtet, um neue Texturen zu entdecken, die dazu beitragen können, seine philosophischen Konzepte in den Kompositionen zum Ausdruck zu bringen.

Die Kompositionen von Marin-Reyes zeichnen sich durch eine einzigartige Mischung aus Minimalismus, Neoklassik, Miniaturismus und unorthodoxem Experimentalismus aus, die eine interdisziplinäre Linie durch neue Strukturen und klassische Formen mit zeitgenössischen Elementen ziehen. Jetzt entwickelt er neue Bereiche des Experimentierens, wie elektronische Elemente in Kombination mit unorthodoxen Ensemblekombinationen.

Für Marin-Reyes ist es wichtig, Innovationen und Verständlichkeit in Einklang zu bringen, um die Kompositionen für ein breiteres Publikum attraktiv zu machen. 2021 Pablo Marin-Reyes gewinnt den Ersten Preis beim Onlinewettbewerb von Innovatrombone, bei dem die Teilnehmer*innen Aufnahmen zeitgenössischer Musik einreichen mussten. Er konnte mit dem Stück Tres canciones sin amor des aus Valencia stammenden Komponisten Enrique Hernandis (geb. 1977) überzeugen. Inspiriert wurde das dreisätzige Werk vom gleichnamigen Roman des spanischen Dichters Raúl Carbonell.